Опубліковувач

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Czym jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej?

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to forma wsparcia udzielana bezrobotnym, absolwentom CIS, absolwentom KIS lub niepozostającym w zatrudnieniu lub niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunom osoby niepełnosprawnej, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie może otrzymać:
  • bezrobotny,
  • absolwent CIS
  • absolwent KIS
  • poszukujący pracy niepozostający w zatrudnieniu lub niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej, z wyłączeniem opiekunów osoby niepełnosprawnej pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zwany dalej „opiekunem".

W jakiej wysokości środki można otrzymać?

Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności, mogą być przyznane w wysokości nie wyższej niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.

Umowa o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Przyznanie dofinansowania jest dokonywane na podstawie umowy zawieranej ze starostą (działającym w jego imieniu dyrektorem powiatowego urzędu pracy).
Przyznane bezrobotnemu/absolwentowi CIS/absolwentowi KIS/opiekunowi środki stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24 grudnia 2013, str. 1).
Do podstawowych obowiązków osoby, która otrzymała dofinansowanie należy:
  • prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy (i niezawieszanie działalności gospodarczej w tym okresie),
  • niepodejmowanie zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

Wniosek o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Wniosek o dofinansowanie  należy złożyć we właściwym – ze względu na miejsce zamieszkania, pobytu lub planowane miejsce prowadzenia działalności – powiatowym urzędzie pracy.
Wniosek o dofinansowanie może być uwzględniony, jeżeli jest kompletny i prawidłowo sporządzony, a starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
Wniosek o dofinansowanie zawiera m.in.:
  • kwotę wnioskowanych środków,
  • rodzaj planowanej działalności gospodarczej,
  • kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności, źródła ich finansowania,
  • szczegółową specyfikację wydatków do poniesienia w ramach wnioskowanych środków,
  • proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków.
Szczegółowe warunki, jakie muszą spełnić ubiegający się o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej określa rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 1380).

Uwaga: Każdy powiatowy urząd pracy może posiadać również swój wewnętrzny regulamin przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, dlatego prosimy o zapoznanie się z nim.

Wprowadzone zmiany rozporządzenia w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej:

  • zniesienie warunku nieprowadzenia działalności gospodarczej przez ostatnie 12 miesięcy dla ubiegających się środki na podjęcie działalności gospodarczej, jeżeli zakończenie dotychczas wykonywanej działalności nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID 19, w związku z wystąpieniem tego stanu, a przedmiot planowanej działalności gospodarczej jest inny od działalności zakończonej,
  • możliwość zawieszenia działalności gospodarczej lub podjęcia zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej,
  • możliwość kontynuacji umowy w przypadku śmierci osoby, która otrzymała środki na podjęcie działalności gospodarczej w przypadku ustanowienia zarządu sukcesyjnego.

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Informujemy, że Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie organizuje spotkania informacyjno-konsultacyjne online dla osób, które zamierzają ubiegać się o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej. Spotkanie odbędzie się za pośrednictwem aplikacji Zoom gdy liczba uczestników będzie liczyć minimum 8 osób.
Biorąc udział w takim spotkaniu można dowiedzieć się, jakie warunki należy spełniać, aby otrzymać dotacje, jak należy wypełnić wniosek, jakie dokumenty należy złożyć oraz jak wygląda procedura przyznawania środków.
Informacje uzyskane podczas tych spotkań są wystarczające, aby każdy mógł samodzielnie wypełnić wniosek. W związku z tym nie ma potrzeby, aby Państwo korzystali z usług firm zajmujących się wypełnianiem wniosków o dotacje.
Osoby zainteresowane uczestnictwem prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres dotacja@up.tarnow.pl podając imię, nazwisko.
Po otrzymaniu zgłoszenia zostanie wysłany link do spotkania wraz z instrukcją.

Zapraszamy również do udziału w spotkaniu z przedstawicielami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego w ramach Ośrodka Doradczego.
Usługi doradcze świadczone przez Urząd w zakresie podejmowania działalności gospodarczej są bezpłatne.
Jednocześnie informujemy, że Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie nie współpracuje z żadną z firm świadczących usługi w zakresie doradztwa, wypełniania wniosków oraz rozliczenia środków przyznanych przez Urząd.
 

W razie pytań prosimy o kontakt:

Imię i nazwisko Numer pokoju Telefon Adres e-mail
Janusz Habel 104 (I piętro) 14 688-23-42 up@up.tarnow.pl
Edyta Rega 104 (I piętro) 14 688-23-43 up@up.tarnow.pl
Iwona Gucwa 104 (I piętro) 14 688-23-42 up@up.tarnow.pl

Załączniki

Zasady przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej
Zasady przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.docx 39 KB
Zasady przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej (3)
Zasady przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej (3).pdf 1794 KB
Wniosek o przyznanie jednorazowo środków (dofinansowania) na podjęcie działalności gospodarczej (1)
Wniosek o przyznanie jednorazowo środków (dofinansowania) na podjęcie działalności gospodarczej (1).docx 102 KB
Wniosek o przyznanie jednorazowo środków (dofinansowania) na podjęcie działalności gospodarczej (1)
Wniosek o przyznanie jednorazowo środków (dofinansowania) na podjęcie działalności gospodarczej (1).pdf 327 KB
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu sie o pomoc de minimis - załącznik do wniosku
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu sie o pomoc de minimis - załącznik do wniosku.pdf 209 KB
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.xlsx 56 KB
Instrukcja wypełnienia formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Instrukcja wypełnienia formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.pdf 82 KB
Rozliczenie - zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie na poszczególne towary i usługi
Rozliczenie - zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie na poszczególne towary i usługi.pdf 186 KB
Rozliczenie - zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie na poszczególne towary i usługi
Rozliczenie - zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie na poszczególne towary i usługi.doc 83 KB
Oświadczenie o pomocy publicznej - załącznik do wniosku
Oświadczenie o pomocy publicznej - załącznik do wniosku.pdf 280 KB
Oświadczenie o pomocy publicznej - załącznik do wniosku
Oświadczenie o pomocy publicznej - załącznik do wniosku.docx 22 KB
Oświadczenie wnioskodawcy - załącznik do wniosku
Oświadczenie wnioskodawcy - załącznik do wniosku.pdf 113 KB
Oświadczenie wnioskodawcy - załącznik do wniosku
Oświadczenie wnioskodawcy - załącznik do wniosku.docx 14 KB
Oświadczenie o dochodach dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą emeryta rencisty
Oświadczenie o dochodach dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą emeryta rencisty.pdf 151 KB
Oświadczenie o dochodach dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą emeryta rencisty
Oświadczenie o dochodach dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą emeryta rencisty.doc 56 KB
Oświadczenie o dochodach dla osoby zatrudnionej
Oświadczenie o dochodach dla osoby zatrudnionej.pdf 171 KB
Oświadczenie o dochodach dla osoby zatrudnionej
Oświadczenie o dochodach dla osoby zatrudnionej.doc 55 KB

Menu Display