Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie przypomina, że od 1 czerwca 2025 r. zgodnie z ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia obowiązują nowe zasady dla osób zarejestrowanych jako bezrobotne. Poniżej wymieniamy najważniejsze obowiązki osób bezrobotnych:
- utrzymywanie kontaktu z urzędem co najmniej raz na 90 dni w celu potwierdzenia zainteresowania pomocą określoną w ustawie;
- udział w przygotowaniu i realizowaniu indywidualnego planu działania „IPD” przewidzianego dla bezrobotnego;
- udział w formach pomocy lub przystąpienie do egzaminu umożliwiającego uzyskanie dokumentu potwierdzającego nabycie wiedzy i umiejętności, jeżeli zostaną Ci zaproponowane;
- udział w realizacji pakietu aktywizacyjnego, składającego się z więcej niż jednej formy pomocy (maksymalnie do trzech form pomocy), po skierowaniu Ciebie przez urząd;
- informowanie urzędu o wszelkich zmianach w danych przekazanych w trakcie rejestracji oraz w złożonych oświadczeniach, w terminie 7 dni od dnia ich wystąpienia;
- informowanie urzędu o planowanej zmianie miejsca zamieszkania, mającej wpływ na zmianę właściwości urzędu;
- zawiadomienie urzędu o okolicznościach powodujących utratę statusu bezrobotnego w terminie 7 dni od daty ich wystąpienia;
- zapoznanie się z prawami i obowiązkami związanymi z uczestnictwem w danej formie pomocy;
- udział w formie pomocy realizowanej przez inny PUP niż ten, w którym jesteś zarejestrowany, na warunkach określonych w porozumieniu między PUP;
- udział w formie pomocy realizowanej u przedsiębiorcy niezatrudniającego pracownika, na zasadach przewidzianych dla pracodawców, po skierowaniu Ciebie przez urząd;
- zastosowaniu się do 90 dni przerwy między okresami objęcia tą samą formą wsparcia, jeśli zakończenie jej realizacji nastąpiło bez uzasadnionej przyczyny (nie było spowodowane podjęciem zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej na okres nie krótszy niż miesiąc);
- powiadomienie urzędu o odbywaniu wolontariatu lub praktyki absolwenckiej i przedstawienia zawartego porozumienia lub umowy;
- powiadomienie urzędu o pełnieniu funkcji członka statutowych władz organizacji pozarządowej i przedstawienia oświadczenia organizacji potwierdzającego pełnienie tej funkcji i niepobieranie wynagrodzenia z tego tytułu;
- poddanie się badaniom lekarskim lub psychologicznym mającym na celu ustalenie zdolności do pracy;
- zawiadomienie w ciągu 7 dni urzędu o podjęciu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej (np. umowa zlecenia, umowa o dzieło) lub o złożeniu wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej „CEIDG” oraz o zaistnieniu innych okoliczności powodujących utratę prawa do zasiłku;
- zawiadamianie urzędu o niezdolności do pracy w terminie 2 dni od wystawienia zaświadczenia lekarskiego oraz dostarczanie do urzędu zaświadczenia o niezdolności do pracy wskutek choroby na druku określonym w odrębnych przepisach w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania;
- zawiadomienie urzędu o pobycie za granicą (okres ten nie może przekroczyć łącznie 30 dni w okresie jednego roku kalendarzowego);
- powiadomienie urzędu o udziale w szkoleniu bez skierowania starosty, finansowanym z publicznych środków wspólnotowych i krajowych, organizowanym przez inny podmiot niż urząd, w terminie co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem szkolenia;
- składanie lub przesyłanie urzędowi pisemnego oświadczenia o przychodach pod rygorem odpowiedzialności karnej oraz innych dokumentów niezbędnych do ustalenia uprawnień do świadczeń przewidzianych w ustawie w terminie 7 dni od uzyskania tych przychodów;
- zwrot kwoty nienależnie pobranego świadczenia, np. zasiłku, stypendium lub innych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy, wraz z zaliczką na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składką na ubezpieczenie zdrowotne, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji urzędu.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia - Dz.U. 2025 r. poz. 620