Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Print Drukuj

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to pomoc finansowa dla bezrobotnych oraz absolwentów programów przygotowujących do pracy. Otrzymać je mogą osoby, które nie są zatrudnione i nie prowadzą działalności, w tym opiekunowie osób niepełnosprawnych. Jednorazowe wsparcie nie może przekraczać 6-krotności średniego wynagrodzenia.

Dofinansowanie jest przyznawane na podstawie umowy ze starostą, która określa m.in. obowiązki odbiorcy, takie jak prowadzenie działalności przez minimum 12 miesięcy i zwrot nieprawidłowo wykorzystanych środków. Umowa wymaga również ustanowienia zabezpieczenia. Środki te są klasyfikowane jako pomoc de minimis.

Osoba otrzymująca dofinansowanie ma obowiązek zwrotu podatku VAT, jeżeli nabywa prawo do obniżenia podatku od towarów i usług. Wniosek o dofinansowanie musi być kompletny, a wnioskodawca nie może mieć przeszłości związanej z przestępstwami finansowymi oraz nieprzerwanie prowadzić działalności w ostatnich 12 miesiącach. Wnioskodawca nie powinien również korzystać z innych środków publicznych na założenie działalności.

Wniosek powinien zawierać m.in. kwotę dofinansowania i kalkulację kosztów. Dodatkowe warunki mogą być ustalane przez powiatowe urzędy pracy w porozumieniu z radą rynku pracy. Zasady przyznawania dofinansowania regulują odpowiednie akty prawne.

Czym jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej?

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to finansowa forma pomocy udzielana bezrobotnym, absolwentom CIS, absolwentom KIS lub poszukującym pracy niezatrudnionym i niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunom osób niepełnosprawnych, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie może otrzymać:

  • bezrobotny,
  • absolwent CIS,
  • absolwent KIS,
  • poszukujący pracy niezatrudniony i niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej, zwany dalej „opiekunem”.

W jakiej wysokości środki można otrzymać?

Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności, mogą być przyznane w wysokości nie wyższej niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.

Umowa o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Przyznanie dofinansowania jest dokonywane na podstawie umowy zawieranej ze starostą (działającym w jego imieniu dyrektorem powiatowego urzędu pracy). Umowa określa zobowiązania osoby, która otrzymała dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, warunkujące prawidłowość realizacji tej umowy. Do podstawowych obowiązków należy:

  • wykonywanie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy oraz niezawieszanie jej wykonywania łącznie na okres dłuższy niż 6 miesięcy (do okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej oraz okresu przekraczającego łącznie 90 dni przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej z powodu choroby lub korzystania ze świadczenia rehabilitacyjnego);
  • niepodejmowanie zatrudnienia w okresie 12 miesięcy wykonywania działalności gospodarczej;
  • zobowiązanie do zwrotu części środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Zwrot następuje  wraz z odsetkami ustawowymi, naliczonymi od dnia otrzymania środków do dnia dokonania zwrotu.

Umowa wymaga ustanowienia zabezpieczenia. 

Przyznane bezrobotnemu/absolwentowi CIS/absolwentowi KIS/opiekunowi środki stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023).

Podatek VAT

Jeżeli osoba, która otrzymała dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, jest obowiązana do zwrotu równowartości podatku od towarów i usług zakupionych w ramach umowy.

Wniosek o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Wniosek o dofinansowanie może złożyć bezrobotny/absolwent CIS/absolwent KIS/opiekun, który: 

  • w okresie ostatnich 2 lat nie był prawomocnie skazany za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym na podstawie ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, za przestępstwo skarbowe na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego; 
  • w okresie ostatnich 12 miesięcy nie wykonywał działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie pozostawał w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej (nie dotyczy opiekuna);
  • nie wykonuje za granicą działalności gospodarczej i nie pozostaje w okresie zawieszenia wykonywania tej działalności gospodarczej (nie dotyczy opiekuna);
    • w przypadku opiekuna warunek nie wykonywania działalności gospodarczej i nie pozostawania w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
  • nie skorzystał z bezzwrotnych środków publicznych na podjęcie działalności gospodarczej, założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej;
  • nie skorzystał z umorzenia pożyczki, o którym mowa w art. 187 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia;
  • w okresie ostatnich 12 miesięcy nie przerwał z własnej winy realizacji formy pomocy określonej w ustawie (nie dotyczy absolwenta CIS/absolwenta KIS);
  • nie złożył do innego starosty wniosku o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej lub wniosku o środki na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej.

Wniosek o dofinansowanie może być uwzględniony, jeżeli jest kompletny i prawidłowo sporządzony, a starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
Wniosek o dofinansowanie zawiera m.in.:

  • kwotę wnioskowanych środków,
  • symbol i przedmiot planowanej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) na poziomie podklasy;
  • kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności, źródła ich finansowania,
  • szczegółową specyfikację wydatków do poniesienia w ramach wnioskowanych środków,
  • proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków.

Szczegółowe warunki i tryb przyznawania przez starostę dofinansowania podjęcia działalności gospodarczej określa rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 243, z późn. zm.).

Uwaga: Każdy powiatowy urząd pracy ma możliwość wprowadzenia dodatkowych warunków dotyczących rodzaju planowanej działalności gospodarczej lub kategorii osób ubiegających się o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, zaopiniowanych przez powiatową radę rynku pracy. Przed ubieganiem się o dofinansowanie należy zapoznać się z wewnętrznymi regulacjami dla tej formy pomocy.
 

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Print Drukuj

Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie organizuje online spotkania informacyjno-konsultacyjne dla osób ubiegających się o dotacje na działalność gospodarczą. Spotkania odbywają się za pośrednictwem Zoom, a minimalna liczba uczestników wynosi 8 osób. Uczestnicy dowiedzą się o wymaganiach, procedurze przyznawania dotacji oraz wypełnianiu wniosków.

Uzyskane informacje są wystarczające do samodzielnego wypełnienia wniosków, co eliminuje potrzebę pomocy firm doradczych. Zainteresowani mogą zgłaszać się na dotacja@up.tarnow.pl, podając swoje imię i nazwisko. Po zgłoszeniu zostanie przesłany link do spotkania i instrukcja.

Dodatkowo, przewidziane jest spotkanie z przedstawicielami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego w Ośrodku Doradczym, gdzie usługi doradcze są bezpłatne. Powiatowy Urząd Pracy nie współpracuje z firmami zajmującymi się doradztwem ani wypełnianiem wniosków. W razie pytań, dostępne są dane kontaktowe pracowników urzędu, a także ich numery telefonów i adresy e-mail.

Informacje o wybranych załącznikach

  • Zasady przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.docx:

    Załącznik zawiera zasady przyznawania jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz zakładanie spółdzielni socjalnych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Tarnowie. Kluczowym punktem jest opis procedury składania wniosków oraz wymagania dotyczące dofinansowania, które mają na celu wspieranie przedsiębiorczości w regionie.

  • Wniosek o przyznanie jednorazowo środków (dofinansowania) na podjęcie działalności gospodarczej.docx:

    Załącznik dotyczy wniosku o jednorazowe dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej, zawierającego informacje o wnioskodawcy oraz szczegóły dotyczące planowanej działalności, kosztów i oceny ryzyka. Kluczowym punktem jest konieczność spełnienia określonych warunków oraz załączenie wymaganych dokumentów przy składaniu wniosku.

  • Wniosek o przyznanie jednorazowo środków (dofinansowania) na podjęcie działalności gospodarczej.pdf:

    Załącznik zawiera formularz wniosku o przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, w tym wymagane informacje o wnioskodawcy, planowanej działalności i ocenie ryzyka. Kluczowym punktem jest konieczność spełnienia warunków ustawy oraz regulacji dotyczących przyznawania dofinansowania na rozwój działalności gospodarczej.

  • Oświadczenie - załącznik nr 1 do wniosku.docx:

    Załącznik nr 1 do wniosku zawiera oświadczenie wnioskodawcy dotyczące wykluczenia z ubiegania się o wsparcie w związku z przepisami przeciwdziałania agresji na Ukrainę. Kluczową informacją jest zobowiązanie wnioskodawcy do potwierdzenia swojego statusu w kontekście sankcji oraz związku z osobami objętymi tymi sankcjami.

  • Oświadczenie - załącznik nr 1 do wniosku.pdf:

    Załącznik nr 1 do wniosku zawiera oświadczenie wnioskodawcy dotyczące braku wykluczenia z ubiegania się o wsparcie na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu agresji na Ukrainę. Kluczowym punktem jest stwierdzenie, czy wnioskodawca jest związany z osobami objętymi sankcjami oraz czy znajduje się na takiej liście.

  • Oświadczenie - załącznik nr 2 do wniosku.docx:

    Załącznik nr 2 do wniosku zawiera oświadczenie dotyczące otrzymania lub braku otrzymania pomocy de minimis w ciągu ostatnich trzech lat. Kluczowym punktem jest konieczność wskazania, czy beneficjent otrzymał jakieś środki w ramach tej pomocy oraz w kontekście rolnictwa i rybołówstwa.

  • Oświadczenie - załącznik nr 2 do wniosku.pdf:

    Załącznik nr 2 do wniosku to oświadczenie, w którym osoba podpisująca potwierdza otrzymanie lub brak otrzymania pomocy de minimis w różnych dziedzinach w ciągu ostatnich trzech lat. Kluczowym punktem jest obowiązek uwzględnienia całkowitej kwoty otrzymanej pomocy w tym okresie, z dokładnym wskazaniem, jakie formy pomocy zostały przyznane.

  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.xlsx:

    Załącznik zawiera formularz informacji do ubiegania się o pomoc de minimis, regulujący warunki jej przyznawania zgodnie z unijnymi przepisami. Kluczowym punktem jest konieczność wypełnienia szczegółowych danych dotyczących wnioskodawcy oraz informacji o sytuacji ekonomicznej podmiotu, któremu ma być udzielona pomoc.

  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu sie o pomoc de minimis.pdf:

    Załącznik zawiera formularz informacji potrzebnych do ubiegania się o pomoc de minimis, określający kryteria oraz wymagane dane od wnioskodawcy. Kluczowym punktem jest konieczność zgłoszenia wcześniejszych pomocy publicznych oraz powiązań z innymi przedsiębiorcami, co jest istotne dla oceny kwalifikacji do uzyskania wsparcia.

  • Rozliczenie - zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie na poszczególne towary i usługi.doc:

    Załącznik dotyczy rozliczenia wydatków poniesionych w ramach umowy o dofinansowanie, zawierając szczegółowe zestawienie kwot za poszczególne towary i usługi. Najważniejszym punktem jest konieczność przedłożenia oryginałów wszelkich dokumentów związanych z wydatkami, w tym ewentualne tłumaczenia, oraz oświadczeń dotyczących prawa do obniżenia podatku VAT.

  • Rozliczenie - zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie na poszczególne towary i usługi.pdf:

    Załącznik zawiera zestawienie kwot wydatkowanych na towary i usługi w związku z umową o dofinansowanie. Kluczowym punktem jest konieczność przedłożenia oryginałów dokumentów potwierdzających wydatki oraz oświadczeń dotyczących obciążeń podatkowych.

  • Oświadczenie o dochodach dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą emeryta rencisty:

    Załącznik zawiera oświadczenie o dochodach dla osób prowadzących działalność gospodarczą, które umożliwia wskazanie różnych źródeł dochodu oraz zobowiązań finansowych. Kluczowym punktem informacji jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych w związku z weryfikacją przez Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie oraz związane z tym prawa osób, których dane dotyczą.

  • Oświadczenie o dochodach dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą emeryta rencisty (1):

    Załącznik zawiera oświadczenie o dochodach dla osób prowadzących działalność gospodarczą, w tym informacje o dochodach oraz zobowiązaniach finansowych. Kluczowym punktem jest wymóg przetwarzania danych osobowych w celu weryfikacji informacji przez Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie.

  • Oświadczenie o dochodach dla osoby zatrudnionej:

    Załącznik zawiera wzór oświadczenia o dochodach dla osób zatrudnionych, wymagający informacji takich jak wynagrodzenie, dane osobowe oraz zgodę na przetwarzanie danych. Kluczowym punktem jest obowiązek podawania danych osobowych, które są niezbędne do potwierdzenia informacji dotyczących zatrudnienia oraz przetwarzane na podstawie udzielonej zgody.

  • Oświadczenie o dochodach dla osoby zatrudnionej (1):

    Załącznik zawiera wzór oświadczenia o dochodach dla osoby zatrudnionej, obejmujący informacje takie jak wynagrodzenie, zobowiązania finansowe oraz zgody na przetwarzanie danych osobowych. Kluczowym punktem jest konieczność zgody na przetwarzanie danych, która jest wymagana do potwierdzenia informacji zawartych w oświadczeniu.

Pełne treści załączników znajdziesz w artykule.

Informujemy, że Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie organizuje spotkania informacyjno-konsultacyjne online dla osób, które zamierzają ubiegać się o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej. Spotkanie odbędzie się za pośrednictwem aplikacji Zoom gdy liczba uczestników będzie liczyć minimum 8 osób.
Biorąc udział w takim spotkaniu można dowiedzieć się, jakie warunki należy spełniać, aby otrzymać dotacje, jak należy wypełnić wniosek, jakie dokumenty należy złożyć oraz jak wygląda procedura przyznawania środków.
Informacje uzyskane podczas tych spotkań są wystarczające, aby każdy mógł samodzielnie wypełnić wniosek. W związku z tym nie ma potrzeby, aby Państwo korzystali z usług firm zajmujących się wypełnianiem wniosków o dotacje.
Osoby zainteresowane uczestnictwem prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres dotacja@up.tarnow.pl podając imię, nazwisko.
Po otrzymaniu zgłoszenia zostanie wysłany link do spotkania wraz z instrukcją.

Zapraszamy również do udziału w spotkaniu z przedstawicielami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego w ramach Ośrodka Doradczego.
Usługi doradcze świadczone przez Urząd w zakresie podejmowania działalności gospodarczej są bezpłatne.
Jednocześnie informujemy, że Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie nie współpracuje z żadną z firm świadczących usługi w zakresie doradztwa, wypełniania wniosków oraz rozliczenia środków przyznanych przez Urząd.
 

W razie pytań prosimy o kontakt:

Imię i nazwisko Numer pokoju Telefon Adres e-mail
Barbara Jałocha 104 (I piętro) 14 688-23-72 up@up.tarnow.pl
Joanna Miś 104 (I piętro) 14 688-23-43 up@up.tarnow.pl
Janusz Habel 9 (parter) 14 688-23-48 up@up.tarnow.pl

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu